Jedním z často diskutovaných témat s klienty je výše investice do PPC reklamy, prostor pro zlepšení a další růst. Vždy je samozřejmě potřeba přistupovat ke konkrétnímu projektu individuálně, přesto mohou být statistická data pomocníkem při rozhodování a plánování. Připravil jsem pár čísel z dat, které máme k dispozici.
Má smysl vymezit vzorek. Vycházíme z projektů s investicí do PPC reklamy v řádech nižších desítek tisíc měsíčně. Nesrovnáváme tedy drobné inzerenty, ani velké projekty se statisícovými rozpočty. Data vychází od klientů, o které se staráme.
Celková investice do kampaní, ze kterých vychází data, je asi 15 000 000 Kč. Data jsou očištěna o brandové kampaně, která by vše dramaticky zkreslovala. Data jsou pro zjednodušení pouze od klientů z řad e-shopů a vychází z roku 2020.
Data dle typu kampaně
Typ kampaně
Vyhledávání
Nákupy
Obsahové reklamy
Ostatní *
Podíl rozpočtu
40 %
44 %
11 %
5 %
Podíl konverzí
59 %
28 %
2 %
11 %
Podíl tržeb
56 %
39 %
4 %
1 %
PNO
8 %
12 %
33 %
32 %
* Video kampaně, propagace aplikací, kampaně discovery, kampaně v gmailu a další formáty.
Z výše uvedených čísel jednoznačně vyplývají jako funkční formáty kampaně ve vyhledávání a produktové reklamy. Nutno připomenout, že práce na vytvoření funkčních produktových reklam a práce na vytvoření funkčních kampaní ve vyhledávání se minimálně z našeho pohledu výrazně liší.
- Produktové kampaně využívají datový feed. Pokud jsou produkty a ceny konkurenční, kampaň velmi rychle generuje konverze a získává data, dle kterých lze inzerci optimalizovat, případně řídit automatizaci.
- Základem pro kampaně ve vyhledávání je analýza klíčových slov, na základě které vzniká struktura kampaní. Pro inzeráty je nutné vytvořit texty. Samotné kampaně vychází z analýzy a předpokladů, které se ověřují a optimalizace na základě dat trvá výrazně déle.
Pokud tedy mám doporučit ideální postup, jako první má smysl spustit a optimalizovat produktové reklamy (včetně dynamického remarketingu), byť tabulka tvrdí něco jiného.
Záleží na oboru a segmentu
Všechna výše uvedená data jsou obecná a zprůměrovaná. Ve skutečnosti záleží na oboru a segmentu, ve kterém klient podniká. A rozdíly mohou být skutečně zásadní.
- U jednoduchých, jasně definovaných produktů, jako je např. spodní prádlo tvoří produktové kampaně 80 % tržeb.
- Zatímco u technických produktů, jako jsou např. čerpadla, kde vstupují do rozhodování parametry produktu, je poměr nákupů a vyhledávání 50:50.
Pomůžu také Vám
Zaujal Vás článek? Potřebujete pomoc s výkonem vašeho eshopu, získávat více objednávek, nebo zlepšit propagaci na internetu? Mrkneme na to společně.

Bc. Jan Kodl
Jsem specialista na online
marketing a PPC reklamu.