Hromadné přeceňování produktů

Jedním z předpokladů úspěšného prodeje zboží na internetu je konkurenční cena produktů. To se snadno řekne, ale mnohem hůře aplikuje. Korekce cen totiž probíhá na denní i hodinové bázi.  Jak zajistit konkurenční ceny u internetových obchodů s větším množstvím položek v nabídce?

Pro ty velké hráče na online trhu je asi nejznámějším nástrojem Karsa a její systém dynamického přeceňování produktů. Nemusíte ale nutně provozovat internetový obchod s desítkami či stovkami tisíc položek.

Zejména menší e-shopy nemají času ani lidí nazbyt, a přesto je pro ně udržování aktuálních cen stejně zásadní. Zároveň u několika stovek či tisícovek položek zabere přeceňování hromadu času.

Heuréka!

Pro většinu internetových obchodů je a bude Heuréka jedním z významných prodejních kanálů. Pokud konkrétní produkt nabízí na Heuréce více obchodů, vznikne produktová karta, na které je možné srovnat nabídky e-shopů. A právě párování produktů a produktové karty jsou klíčem k úspěchu.

Jedním z nástrojů, které Heuréka poskytuje zdarma, je tzv. sortiment report. V tomto přehledu získáte spoustu užitečných informací. Pro všechny spárované položky získáte mimo jiné vaší pozici v nabídce dle ceny a nejnižší cenu na produktové kartě.

Jak na to?

Data máme, stejně jako všichni ostatní, k dispozici. Otázkou je možnost jejich zpracování a využití pro náš prospěch. Pro hromadné přeceňování zboží potřebujeme spojit několik informací:

  • Cenu, které je aktuální => Sortiment report z Heuréky
  • Nákupní ceny => Naše databáze, eshopový systém

Před úpravou ceny má smysl kontrolovat, zda má úprava ceny smysl s ohledem na naši marži, můžeme upravovat ceny pouze u skladových položek, sezonních položek apod.

Všechna výše zmíněná pravidla a mnoho dalšího umí např. nástroj PricingFox jako rozšíření aplikace Mergado. Zejména pro segmenty, kde probíhají časté korekce cen, má smysl celý proces automatizovat. A to nejen pro snižování cen, ale i jejich opětovné navyšování tak, abyste neprodávali zbytečně pod cenou, když to není nutné.

PricingFox lze napojit na jakýkoliv e-shopový systém, který podporuje automatické vkládání XML feedu nebo CSV. Aplikace musí mít možnost upravovat ceny v systému a získávat informace o nákupních cenách.  Pokud provozujete e-shop na platformě Shoptet, můžete začít pohodlně fungovat.

 

Alternativa

Pokud nepoužíváte Mergado, nepotřebujete přeceňovat tak často, nepotřebujete definovat produkty na základě podmínek, nebo třeba nechcete platit náklady navíc, jednoduchý nástroj pro přeceňování lze zpracovat třeba v tabulce excelu.

Soubor obsahuje čtyři karty:

  • Heuréka
    Zde nahrávám upravená data ze sortiment reportu
    – ID položky, mojí cenu a nejnižší cenu.
  • Nákupní ceny
    Data ze systému, naší databáze, interní data.
    – ID položky, nákupní cena
  • Výpočet
    Na této kartě spojuji informace z předchozích dvou listů a počítám pro mě důležité výstupy, např. marži.
  • Výstup
    Zjednodušená tabulka po výpočtech. Na základě podmíněného formátování identifikuje problematické položky.

Vzor ke stažení zde (XLSX)

Celý vzorový soubor je otevřený, takže si můžete upravit sloupce, výpočty nebo vstupy podle svých představ, nebo možností vašeho systému.

 

Heuréka není jediný porovnávač, který nabízí analytický nástroj pro srovnání cen s konkurencí. Podobnou funkci nabízí také Google jako součást Merchant Center v sekci Růst. Nevýhodou je nesrovnatelně nižší poměr porovnávaných produktů.

Jestliže u našeho vzorového obchodu máme na Heuréce spárováno cca 50 % položek, tedy 50 % položek je v sortiment reportu, v Google Merchant je to 5 % položek. Závisí samozřejmě na sortimentu, oboru, dostupnosti EAN kódů atd.

Závěr

Provozovat úspěšný internetový obchod je práce na plný úvazek a cenotvorba je jednou z klíčových činností. Cena zboží určuje výsledný nákup a může negativně ovlivnit výsledný poměr vynaložených peněz a úsilí do propagace proti počtu objednávek. Zároveň to není jediná činnost a má smysl čas strávený cenovou optimalizaci adekvátně zefektivňovat, pokud máme možnost.

Pomůžu také Vám

Zaujal Vás článek? Potřebujete pomoc s výkonem vašeho e-shopu, získávat více objednávek, nebo zlepšit propagaci na internetu? Mrkneme na to společně.

Bc. Jan Kodl
Jsem specialista na online
marketing a PPC reklamu.

+420 725 110 593
info@jankodl.cz